Karta praw pacjenta
Prawa Pacjenta stanowią integralną część praw człowieka:
- prawo do poszanowania jako osoby ludzkiej
- prawo do samodecydowania
- prawo do poczucia bezpieczeństwa własnej osoby i prawo do poszanowania prywatności
- prawo do poszanowania wyznawanych wartości moralnych i kulturowych
- prawa do poszanowania swoich przekonań religijnych i filozoficznych.
Pacjent ma prawo do informacji o:
- stanie swojego zdrowia
- proponowanych procedurach leczenia, o ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia
- przewidywanych korzyściach leczenia oraz skutkach zaniechania leczenia
- rozpoznaniu, rokowaniu i postępie leczenia
- personelu odpowiedzialnym za leczenie i opiekę nad nim
- przepisach i zwyczajach określających jego pobyt w zakładzie leczniczym.
Pacjent ma prawo być nie informowanym, o ile wyraźnie przedstawi takie życzenie oraz ma prawo wskazać osobę, która będzie informowana w jego imieniu. Każda informacja o stanie zdrowia jest prawnie chroniona.
Pacjent ma prawo do:
- intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
- dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby
- wyrażania w sposób świadomy, dobrowolny i swobodny oświadczeń (zgody) na proponowane działania medyczne
Zgoda na działania medyczne może być udzielona przez przedstawiciela prawnego. Gdy wymagana jest zgoda przedstawiciela prawnego, a w danej chwili nie ma możliwości uzyskania takiej zgody, to w stanach nagłych
powinna być podjęta natychmiastowa interwencja medyczna bez jego zgody.
Pacjent w przypadku naruszenia jego praw ma możliwość złożenia skargi do:
- Kierownika podmiotu leczniczego
- Rzecznika Praw Pacjenta
- Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy w Okręgowej Izbie Lekarskiej
- Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych
- Ministerstwa Zdrowia
- Rzecznika Praw Obywatelskich
Pacjent ma prawo, w razie zawinionego naruszenia jego praw, wystąpić z pozwem cywilnym do sądu rejonowego właściwego dla siedziby podmiotu leczniczego.
Obowiązkiem Pacjenta przebywającego na terenie zakładu leczniczego jest:
- przestrzegać Karty Praw i Obowiązków Pacjenta
- przestrzegać obowiązujących przepisów
- przestrzegać zaleceń lekarskich i pielęgniarskich
- okazywać szacunek osobom odpowiedzialnym za leczenie i opiekę
- nie szkodzić innym pacjentom
- nie niszczyć wyposażenia zakładu leczniczego
- przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji z otoczeniem
Szczegółowy wykaz praw pacjenta zawarty jest w Ustawie z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52,poz.417)