Karta praw pacjenta

Prawa Pacjenta stanowią integralną część praw człowieka:

  • prawo do poszanowania jako osoby ludzkiej
  • prawo do samodecydowania
  • prawo do poczucia bezpieczeństwa własnej osoby i prawo do poszanowania prywatności
  • prawo do poszanowania wyznawanych wartości moralnych i kulturowych
  • prawa do poszanowania swoich przekonań religijnych i filozoficznych.

Pacjent ma prawo do informacji o:

  • stanie swojego zdrowia
  • proponowanych procedurach leczenia, o ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia
  • przewidywanych korzyściach leczenia oraz skutkach zaniechania leczenia
  • rozpoznaniu, rokowaniu i postępie leczenia
  • personelu odpowiedzialnym za leczenie i opiekę nad nim
  • przepisach i zwyczajach określających jego pobyt w zakładzie leczniczym.

Pacjent ma prawo być nie informowanym, o ile wyraźnie przedstawi takie życzenie oraz ma prawo wskazać osobę, która będzie informowana w jego imieniu. Każda informacja o stanie zdrowia jest prawnie chroniona.

Pacjent ma prawo do:

  • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych
  • dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby
  • wyrażania w sposób świadomy, dobrowolny i swobodny oświadczeń (zgody) na proponowane działania medyczne

Zgoda na działania medyczne może być udzielona przez przedstawiciela prawnego.  Gdy wymagana jest zgoda przedstawiciela prawnego, a w danej chwili nie ma możliwości uzyskania takiej zgody, to w stanach nagłych
powinna być podjęta natychmiastowa interwencja medyczna bez jego zgody.          

Pacjent  w przypadku naruszenia jego praw ma możliwość złożenia skargi do:

  • Kierownika podmiotu leczniczego
  • Rzecznika Praw Pacjenta
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy w Okręgowej  Izbie Lekarskiej
  • Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych
  • Ministerstwa Zdrowia
  • Rzecznika Praw Obywatelskich

Pacjent ma prawo, w razie zawinionego naruszenia jego praw, wystąpić z pozwem cywilnym do sądu rejonowego właściwego dla siedziby podmiotu leczniczego.

Obowiązkiem Pacjenta przebywającego na terenie zakładu leczniczego jest:

  • przestrzegać Karty Praw i Obowiązków Pacjenta
  • przestrzegać obowiązujących przepisów
  • przestrzegać zaleceń lekarskich i pielęgniarskich
  • okazywać szacunek osobom odpowiedzialnym za leczenie i opiekę
  • nie szkodzić innym pacjentom
  • nie niszczyć wyposażenia zakładu leczniczego
  • przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji z otoczeniem

Szczegółowy wykaz praw pacjenta zawarty jest w Ustawie z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009 r. Nr 52,poz.417)